Snoepen van Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ria - WaarBenJij.nu Snoepen van Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ria - WaarBenJij.nu

Snoepen van Florence

Door: ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

25 Juni 2010 | Italië, Firenze

Donderdag 24 juni 2010

We zijn ’s avonds om halfelf in ons hotel. Koffertje neergezet en gelijk nog even een ommetje gemaakt. Toen we met de taxi aan kwamen rijden, zagen we dat het nog druk was op straat en de temperatuur was heerlijk. We hebben ons hotel in het historisch centrum, dus we zien al gelijk reusachtige gebouwen en een prachtig plein, met een mooie fontein die ons aan Rome doet denken. We durven niet te ver te lopen, want we kennen heg noch steg. Toch lekker om even te voelen dat we er nu echt zijn.

vrijdag

Als we naar buiten stappen, moet ik eerst even diep ademhalen en ruiken. We hebben goede herinneringen aan Toscane en nu we in de hoofdstad zijn, hopen we dat fijne sfeertje terug te vinden, ondanks de stadsdrukte. Het ruikt heerlijk, naar een ontwakende stad in Toscane.

Dan gaan we op stap, eerst dwalen we wat rond. We letten niet goed op de weg, maar genieten van alles wat we zien. Dat is even voorproeven. Mooie, oude, smalle staatjes, met gezellige winkeltjes. De straten zien er schoon uit en er wordt overal druk geveegd en gepoetst. We komen bij de Dom, maar die willen we nu nog niet bekijken, hoewel je er niet omheen kunt natuurlijk. Prachtig in roze-groene tinten staat de toren recht voor ons. We lopen toch maar verder, want eigenlijk willen we graag naar de Galleria degli Uffizi. We dwalen een beetje, zien de ‘Arno’, een prachtige rivier met schilderachtige uitzichten, lopen een kapel binnen en komen dan toch op het beoogde punt uit.

Helaas staat er een wachtrij, van zeker anderhalf uur. We draaien ons om. Nee hoor, morgenochtend als eerste, nu is er nog genoeg te zien. Zoals bijvoorbeeld de Piazza della Signoria met zijn prachtige Loggia dei Lanzi. Het ene beeld is nog mooier dan het andere. We rusten op een stoepje wat uit, zoals tientallen anderen dat ook doen. Het is al erg druk en warm, maar dat wisten we van tevoren. We zien de fontein van gisteravond ook weer. Inderdaad de Neptunusfontein, hij lijkt echt een beetje op die uit Rome. Jammer dat deze niet spuit.

In een klein straatje drinken we eerst een lekkere cappuchino en gaan dan het Palazzo Vecchio bekijken. Morgen hebben we vást een stijve nek van het omhoog kijken naar alle mooie plafondschilderingen. Als we naar boven klimmen hebben we een mooie uitzicht over het plein. Langs weer een andere gezellige straat, met opnieuw veel mooie winkels, lopen we naar de Dom. Ook daar staat een lange wachtrij.

Dan gaan we eerst maar het Battistero bekijken. Samen met de dom en de klokkentoren vormt het Battistero het middelpunt van Florence. Het achthoekige koepelgebouw uit de 11e eeuw heeft een gevel van wit en donkergroen marmer. Het heeft enorme bronzen portalen. Binnen vind ik het koepelmozaïek het mooist. Een meesterwerk, dat inderdaad door Venetiaanse en Florentijnse meesters is gemaakt.

We nemen eerst de tijd voor een pauze met een warme lunch, want bij ‘proeven van Florence’ hoort óók heerlijk eten. Daarna gaan we in de rij staan om de Dom te bekijken. Als we al een poosje in de rij staan zien we aan de andere kant van de Dom óók een lange rij staan, zeker twee ingangen. Uiteindelijk zijn we aan de beurt, de prijs is minder dan we dachten, maar we hadden al begrepen dat je ook óp de dom kunt klimmen en daar van een prachtig uitzicht kunt genieten. Dat kost natuurlijk extra, maar is voor ons geen noodzaak. Als we binnen zijn moeten we een trap op, en een trap op, en nog meer trappen op. We zijn nu in het koepelgedeelte waar een balustrade langsloopt. Vanaf hier kunnen we goed de schilderingen zien en vanaf grote hoogte een kijkje in de Dom nemen. Dan lopen we verder en moeten verder klimmen. Jawel, 463 treden in totaal genieten we inderdaad van het mooie uitzicht van de Dom. Niet helemaal de bedoeling, maar de lunch is nu weer goedgemaakt. We hadden zeker toch in die andere rij moeten staan, om de kathedraal zelf te bekijken. Nu hebben we er alleen een glimp van opgevangen met het binnenkomen en weggaan. En natuurlijk vanaf de koepel. We laten het er maar bij. We lopen nog eens rond het gigantische, met marmer beklede gebouw en vervolgen onze tocht.

Langs steeds weer mooie winkels gaat het verder. Verdorie, ik zou wel een reden willen verzinnen om mooie leren tassen te kopen, het is hier een lustoord voor ons vrouwen. Tassen, leuke sieraden, mooie kleding, grappige hebbedingetjes. Ik heb me vandaag ingehouden, maar ik beloof niets.

We bekijken het Piazza Santissima Annunziata. Eigenlijk had onze wandeling hier volgens mijn ANWB boekje moeten beginnen. Als we dat gedaan hadden, zouden we het best een mooi plein, met indrukwekkende gebouwen hebben gevonden, maar na het moois wat we vandaag al eerder zagen, vinden we dit een beetje tegenvallen. Het doet wat armoedig aan. We rusten wat op een stenen rand en lopen langs allerlei wegen, via de synagoge, die al gesloten is, terug naar ons hotel, om even wat rust te nemen, voordat we aan de avond gaan beginnen. Vandaar ook dat ik dit nu alvast kan schrijven. Nu nog zien dat ik het op internet kan krijgen. Ik heb nog niets gezien hier en het hotel heeft de voorziening ook niet voor zover ik weet.

Ja hoor, gelukt. Eerst gegeten. Op de terugweg kregen we nog een stukje van een concet te horen, dat in de buitenlucht gegeven werd en pal voor ons hotel in een kleine kerk nog een stukje orgelconcert als toetje. (of was dat het ijsje waar we voor gezwicht zijn?) Het lijkt zelfs te lukken om verbinden met internet te krijgen hoera!

Zaterdag

Vandaag gaan we als eerste naar ‘Galleria degli Uffizi’. Jammer, we verslapen ons en staan pas om halfacht op. Het museum gaat al om kwart over acht open en er staat dus alweer een behoorlijke rij. Nu blijven we staan en na een uur zijn we aan de beurt om naar binnen te mogen.

Het museum heeft duizend meesterwerken in 45 zalen hangen, dus we zijn er wel even zoet mee. Het mooiste vinden we de expositie die er op dit moment is: Caravaggio en zijn tijdgenoten. Na al dit indrukwekkende moois, gaan we de warmte buiten in. Het is benauwd vandaag. We wandelen naar de schilderachtige Ponte Vecchio, die over de Arno ligt. De brug is een onmiskenbaar symbool van de stad. De huidige stenen constructie stamt uit 1342. We maken eerst verschillende foto’s voordat we eroverheen lopen. Het is er druk van de toeristen, maar dat kunnen we ons best voorstellen.

Aan de andere oever ligt de normaal gesproken levendige kunstenaarswijk er rustig bij op deze zaterdagmiddag. Beetje jammer, maar we kunnen er in ieder geval een heerlijke pauze nemen bij een trattoria. Voldaan en een tikkie uitgerust gaan we weer op pad. We willen naar de tuinen van Boboli om even uit de stadsdrukte te zijn. De weg omhoog is warm en lang, maar de tuinen bieden niet alleen een rustplaats, maar we hebben gelijk recht op entree tot een paar mooie musea in Palazzo Pitti. Loom bekijken we de tuinen, terwijl boven ons een onweersbui rommelt. Gelukkig dat we ook een museum kunnen invluchten, wij blijven droog en zien gelijk erg mooie dingen. Als we uiteindelijk weer buiten komen is het minder benauwd en schijnt de zon alweer. De tuin is mooi aangelegd, met mooie marmeren beelden en fonteinen, maar we zien geen bloemen. De rozentuin biedt uitgebloeide pioenrozen, maar wel een mooi uitzicht over de stad. Het ‘Forte di Belvedere’ is gesloten, omdat er een paar jaar geleden een dodelijk ongeluk is gebeurd. Het geeft niet, we zouden nooit alles hebben kunnen bekijken, dit is genoeg.

We wandelen weer terug naar ‘onze’ kant van de Arno en lopen door winkelstraten met winkels van merken die we nooit kunnen betalen. Onze wandeling eindigt vandaag bij het mooie mausoleum van de groothertogen: San Loranzo, Cappelle Medicee. Het is mooi aan de buitenkant, maar we doen geen moeite meer om naar binnen te kunnen. Het is al laat en we zijn moe. We slenteren naar ons hotel om ons wat op te frissen en gaan heerlijk uit eten op de gezellige Piazza della Republica, waar ons hotel vlak bij ligt. We horen steeds prachtige aria’s zingen, dus we verwachten dat er ergens weer een concert bezig is, maar als we na het eten op zoek gaan, blijkt het ‘gewoon’ een zangeres te zijn, die op de hoek van een straat, begeleid door een accordeon haar geweldige stem laat horen. Geweldig dat dit hier allemaal kan en wij ervan mogen genieten.

In het kerkje bij ons hotel zingt vanavond een koor uit Australië, waar we natuurlijk ook nog een poosje naar luisteren. Nu moet het genoeg zijn voor vandaag. We zijn moe van de warmte, het geslenter en de indrukken, maar we genieten met volle teugen van dit snoepreisje.

Zondag

Vandaag beginnen we met de ‘vlooienmarkt’. De Mercato del Piccolo Antiquariato (mooi klinkt dat in het Italiaans hè?), is vooral op zondag een interessante markt in de wijk Santa Croce. Natuurlijk kopen wij niets, maar we vinden het beiden erg leuk om eens wat rond te snuffelen.

Daarna gaan we een andere kant op want we willen ook de Santa Maria Novella gezien hebben. Omdat het zondag is blijken we pas om één uur naar binnen te kunnen, het is nu elf uur, twee uur wachten is voor ons geen optie. We laten het maar bij een foto van de prachtige buitenkant en lopen naar Piazza San Marco. Daar drinken we eerst een kop koffie en gaan vervolgens naar het San Marco museum in het voormalige dominicanenklooster. Het is een indrukwekend gebouw, waar veel te zien is. In de cellen van de dominicanen, zijn bijzonder mooie fresco’s. Er zijn veel jonge kunstenaars(studenten?) bezig met het natekenen van details van de fresco’s. Ik ben jaloers op de mooie resultaten.

Als we langs de achterkant naar buiten komen, zien we een ommuurde tuin die er aantrekkelijk bijligt. Ik zie op mijn kaart dat het de botanische tuin van de Medici’s is. De oudste botanische tuin van de wereld. Het is tijd voor een pauze. We kopen ergens een Panini (broodje) en een fles water en gaan naar de interessante tuin. Het is ook vandaag weer rond de dertig graden, mijn voeten gaan wel een beetje protesteren.

Na de tuin wandelen weer helemaal naar de andere kant en na een heerlijk wijntje om wat op adem te komen, wandelen we nog eens over de Arno, om aan de andere kant het prachtige uitzicht vanaf de Piazzale Michelangelo te kunnen bewonderen. Waar een mooi uitzicht is moet geklommen worden…
Nu is het tegen achten en wordt het tijd om te gaan eten. We hebben ons wat opgefrist en wat gerust, tijd voor een avondwandelingetje en een lekker maaltje. Dat wordt volgende week lijnen en sporten.

Maandag

Het is onze laatste dag, die natuurlijk gedeeltelijk op gaat aan de terugreis. We gaan lopend naar het station, vanwaar de bus naar het vliegveld vertrekt. Vlakbij het station is een fotografie museum, dat ons wel trekt, maar jammer genoeg is het pas vanmiddag open. Dat kunnen we ons voorstellen op de maandagmorgen, maar als we de hoeveelheid toeristen zien, die alweer op stap is, had het best open kunnen zijn. We zijn nu weer op de Piazza Santa Maria Novella, waar we gisteren tevergeefs waren. Ditmaal mogen we wel naar binnen. Het romaans-gotisch complex van kerk en klooster werd in de 13e eeuw gebouwd. Vooral de bijzonder mooie fresco’s die de kerk sieren, vinden we erg mooi. Ze zijn veel levendiger dan die we normaal zien. Er zit veel meer diepte in en de afbeeldingen zijn levensechter. Het is een passende afsluiting van onze reis.

Na nog een laatste cappucino (wat kunnen de Italianen toch heerlijke koffie zetten), gaan we naar het vliegveld. We kunnen terugkijken op een heerlijk snoepreisje.
Inderdaad, Florence: duur, druk en warm, maar wat is het mooi en wat hebben we ervan genoten.

• 25 Juni 2010 - 20:56

Fram:

Nooit gedacht dat je een tassenvrouw was :) Leuk om te lezen! Hadden het vandaag toevallig wéér over je en prompt zie ik je in mijn mailbox. Nog heel veel plezier daar, ik kijk van een afstandje wel mee ;)

• 25 Juni 2010 - 21:16

Leny En Kees:

Hallo snoeperds,
    We benijden jullie in die mooie stad. Het mooie weer hebben we hier ook. We genieten met jullie mee en beleven weer de dag dat wij in Florence waren. Groetjes en we kijken uit naar het vervolg.
    Leny en Kees

• 26 Juni 2010 - 18:52

Monique De Rijk:

Hallo Ria en Peter,

Hier in Nederland is het tropisch.
    Er is veel te zien in Florence he?
    Niet vergeten een ijsje te nemen, wel duur maar zalig
    Geniet ook van de mooie brug en de vele winkeltjes
    veel plezier nog.
    Monique

• 27 Juni 2010 - 10:35

Miranda:

Klinkt en ziet eruit alsof zelfs ik dit een leuke stad vind;-)
    Het weer is hier hetzelfde dus de vakantiestemming zit er meteen goed in. Leuk om weer even 'mee' te mogen. Groeten uit zonovergoten Nieuwegein!

• 27 Juni 2010 - 10:46

Rina Langen:

Hoi Ria en Peter,

Het is zeker genieten als ik dit zo lees, maarre....Italië is gewoon een schitterend land.
    Inderdaad wel lekker zo,n "snoepreisje".
    Veel plezier nog ( weet niet wanneer je weer terug gaat).

• 27 Juni 2010 - 17:10

Marcelle :

Wat een ongelofelijk heerlijk warm weekend hebben jullie uitgezocht. Ook mooie leren rugtassen gezien voor de wandeltochten :) ?
    Geniet nog even en tot gauw, groetjes!