18 oktober vrijdag - Reisverslag uit Leuven, België van Ria - WaarBenJij.nu 18 oktober vrijdag - Reisverslag uit Leuven, België van Ria - WaarBenJij.nu

18 oktober vrijdag

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

18 Oktober 2013 | België, Leuven

Als we de weersverwachting mogen geloven, zal het vandaag zwaarbewolkt zijn, maar droog. We zijn dan ook blij als we een stukje blauw door het wolkendek zien verschijnen. We rijden eerst naar een kasteel dat vlakbij ons staat. Ik heb een reisgids bij me van de ANWB en die vertelt me die geheimen, evenals de juiste bouwjaren en wat van de beschrijving, dat neem ik dus lekker over. Het kasteel van Arenberg (15e eeuw). Het kasteel is erg mooi gelegen in een park vol oude bomen en grote grasvelden. We kunnen er op ons gemak rondlopen, maar het kasteel zelf is nu een universiteitsgebouw. Aan de Dijle, die door het park en langs het kasteel kabbelt, lieten de kasteelheren een watermolen bouwen, de resten daarvan staan er nog. Het is allemaal erg fotogeniek en het herfstzonnetje erop geeft het extra glans.

We rijden verder, naar Aarschot ditmaal, dat ligt wat noordelijker dan Leuven. Aarschot heeft nog een mooie kerk. Sober aan de buitenkant, maar mooi bewaard gebleven. Het interieur is bijzonder door de mooi gebeeldhouwde koorstoelen. Iedere stoel heeft een beeltenis van vaak grappige dieren of personen. Verder hangt er een groot schilderij van de in Aarschot geboren Pieter Verhagen, de ‘Emmausgangers’. Zelf vond ik het schilderij van “De Geestelijke Wijnpers’ mooier. Bij de kerk staan nog wat 17e eeuwse huisjes van het begijnhof, het ziet er mooi onderhouden uit en nog steeds geeft de zon zijn stralen royaal weg. We drinken een kop koffie op het marktplein en maken nog een korte wandeling, de ‘beeldenroute’. Dan moeten we echt verder, we hebben Leuven ook nog. We kopen een broodje voor onderweg en rijden naar Leuven.

Het marktplein en omgeving hebben we woensdag wel in vogelvlucht gezien, maar we doen het nog dunnetjes over. We bekijken het prachtige stadhuis, rijk gedecoreerd (laatgotiek, 15e eeuw). Het Tafelrond, de St. Pieter voor de tweede maal. Ook andere wijken, kerken en poortjes worden aan nader onderzoek onderworpen. We lopen ook naar het museum in het voormalige college van Savoye en jawel hoor, we gaan ook binnen een kijkje nemen. We zien daar erg mooie en ook minder mooie dingen. De beeldhouder Jef Lambeaux kom ik ook in zijn werken tegen. Dat is de beeldhouwer, waarvan wij mogelijk een kopie in de badkamer hebben hangen. Dat is nog steeds niet uitgezocht, maar daar hoop ik morgen meer over te kunnen vertellen.

Na het museum wandelen we, met inmiddels behoorlijk vermoeide voeten, naar de universiteitsbibliotheek. Een imposant neorenaissancistisch (ja dit soort woorden komen van de ANWB hoor, dit heb ik niet in mijn repertoire) gebouw uit 1927, gebouwd naar ontwerp van een Amerikaanse architect Whitney Warren.

Voldaan lopen we terug naar de Grote Markt om nog wat te eten. Ook als we naar de auto teruglopen is het nog niet koud en het is dus heel de dag droog en zonnig gebleven. Je begrijpt dat er honderden foto’s gemaakt zijn.

• 19 Oktober 2013 - 10:36

Marcelle:

Ben inmiddels heel benieuwd naar Leuven. Ik zal 't aankaarten bij mijn reisgenoot want na Sauerland plannen we een route naar huis via Belgie met wat interessante locaties.
    Veel plezier nog!

Verslag uit: België, Leuven

Woensdag 16 oktober

We gedragen ons nu geloof ik zeer gepensioneerd. We hebben een hotelletje geboekt en zijn er een paar dagen tussenuit. Afgelopen weken was het steeds zo mooi najaarsweer, maar hadden we geen tijd en nu hebben we wat meer ruimte in de agenda’s en is het weer omgeslagen. Het had alles kunnen worden, Boedapest, Praag, Keulen, Oslo. Van alles is gepasseerd, maar het is uiteindelijk Leuven, België geworden. Leuven is een leuke stad, maar ook de omgeving is mooi. Veel natuur en dat is in de herfst natuurlijk ook genieten.

We rijden om kwart over negen weg en de zon doet gelijk dapper zijn best. Een halfuurtje later hebben we de mistlampen nodig, maar eenmaal in Leuven is de zon weer terug.

We parkeren de auto eerst bij de 19e eeuwse Benedictijnenabdij op de Keizerberg, aan de noordoost-rand van Leuven. De abdij is niet te bezichtigen, hij doet nog dienst, maar het omliggende park is erg mooi. De abdij staat op de plek van een vroegere burcht en biedt een mooi uitzicht. We wandelen lekker in het zonnetje.

Daarna parkeren we de auto in de buurt van de ‘Kruidtuin’. Een tuin met geneeskrachtige planten was de voorloper van de botanische siertuin. Deze tuin is de oudste van België (1738). We hebben zoals gewoonlijk flink wat tijd nodig om alles te bekijken. Ondanks het gevorderde seizoen is er volop te zien. De fruitbomen zijn nu zwaar van de oogst en er zijn nog veel bloemen. We eten onze broodjes op een bankje in de ‘verzonken tuin’. Het is nog net niet te koud.

Daarna wandelen we naar de Oude Markt. Hoog tijd voor een kop koffie. De Oude Markt wordt wel ‘de langste toog’ van Europa genoemd, vanwege zijn vele terrassen. De prachtige oude huizen hebben allemaal gevels, die de moeite van het bekijken waard zijn. We wandelen door de Parijsstraat en komen op de Grote Markt. We lopen even de Sint-Pieterskerk door, maar daar wordt druk gerestaureerd. Langs de Lei lopen we naar Het Kleine Begijnhof en de Sint-Gertruikerk. De gotische toren uit 1454 wordt één van Leuvens zeven wonderen genoemd, omdat hij gebouwd is zonder een enkele nagel (wat zouden de andere zes wonderen zijn?).

Het is gezellig druk in de straten. We hebben geen vast plan en zien overal mooie gevels en leuke mensen.

Uiteindelijk zijn we bij de auto terug. Precies de volle parkeertijd vol gemaakt. Als we in de auto stappen, begint het te regenen. We rijden naar ons hotel om in te checken. Het is ook alweer een pand met een prachtige gevel. Binnen is het supermodern gerestaureerd, alleen de mozaïekvloer mocht gelukkig blijven liggen. We lopen nog een rondje door onze nieuwe woonomgeving. Dat is vlak bij station Heverlee, een deelgemeente van Leuven. Het naastliggend restaurant, Het Seinhuis, knipoogt ons toe, dus daar gaan we lekker eten. Er staat everzijn op het menu, heerlijk met veenbessensaus. Een witlof/courgettesoep vooraf, nou wij kunnen er wel weer even tegen.