Dinsdag 10 juni - Reisverslag uit Monteriggioni, Italië van Ria - WaarBenJij.nu Dinsdag 10 juni - Reisverslag uit Monteriggioni, Italië van Ria - WaarBenJij.nu

Dinsdag 10 juni

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

10 Juni 2014 | Italië, Monteriggioni

Dinsdag 10 juni

Het is gedaan met de rust op de wegen. Het vrachtverkeer mag gelijk met ons de weg op en het is druk op onze verdere weg naar het zuiden. Ook vandaag moeten we een dikke 500 km rijden en is het ruim over de 30 graden. In de auto hebben we daar niet zoveel last van, we hebben tenslotte airco. Zoals al eerder op onze reizen, hebben we onze nieuw in te studeren muziek voor het kamerkoor bij ons. Als we niet rijden, zingen we, ijverig nietwaar? We hebben ook luisterboeken natuurlijk en verder muziek of een goed gesprek. ;-)

Om vier uur zijn we bij ons eerste appartement in Italië. We zijn erg benieuwd, want de beschrijving ervan maakte ons eerder nieuwsgierig dan dat het duidelijkheid gaf.

Het is vlak bij Sienna, dat in de middeleeuwen bewaakt moest worden tegen van alles en nog wat. Daarom waren er verschillende vestingplaatsen. Er zijn nog verschillende mooie voorbeelden van te zien, zoals bijvoorbeeld Monteriggioni. In dezelfde omgeving staan meer resten van kastelen. In de toren van één van die kastelen mogen wij een paar nachten slapen.

De toren is een onderdeel van een middeleeuws kasteel met sterke verdedigingsmuren. De oude toren is karakteristiek. Het kasteel was vroeger onderdeel van een ideaal vierhoekig fort, dat de regio Pian del Lago domineerde. De toren is een historisch huis, vierkant, groot en massief. Het heeft verschillende aanpassingen ondergaan om te fungeren als woonruimte. In de toren zijn nu drie appartementen en wij bewonen het onderste daarvan. Als ik het goed begrepen heb, zijn wij op het ogenblik de enige bewoners. We moeten even opbellen om te melden dat we er zijn en dan worden we gastvrij ontvangen door Loretta, die gelukkig ook wat Engels spreekt. De kamer is koel door de dikke muren en er zijn prachtige fresco-achtige wandschilderingen te zien in de boog en tongewelven hoog boven ons hoofd. De keuken en de badkamer zijn van alle gemakken voorzien en in een nis staat een lekker tweepersoons bed klaar. In de koelkast staat ter verwelkoming een schaal vers fruit, wat flessen drinken en een paar stukken heerlijke Italiaanse worst en kaas.

Er woont hier niemand, het is geen dorp, alleen wat her en der in het veld staande huizen, sommige, net zoals dit met een oude toren. Van het voorgenomen etentje kan dus niets komen. We zitten op een paar kilometer van Sienna, waar we later in de week natuurlijk ook een kijkje gaan nemen. Daar is het druk en de parkeerplaatsen overvol. Nee, we hebben even stad genoeg gezien. Nu is het goed om bij een kleine winkel wat verse groenten, pasta en ham te kopen om er later in mijn kasteel een heerlijk maaltje van te koken. We hebben een stukje tuin, waar een tafeltje met wat stoelen en twee heerlijke ligstoelen klaarstaan. Ik hoor de duiven, die in de muur van de toren een nest hebben, koeren. Olijfbomen staan rond het kasteel en een zoete lucht van een wit bloeiende plant tegen de muur is bedwelmend. Het is een inspirerende plaats. Internet? Ja hoor, dat ook, al valt de verbinding steeds weg, wat wil je met die dikke muren.

• 10 Juni 2014 - 21:01

Miranda:

Logeren in een toren van een kasteel? Gaaf! Je kleindochter zal dat vast geweldig vinden, als een echte prinses :-) Graag wat foto's!

• 10 Juni 2014 - 22:35

José:

Kasteelheer en -vrouwe, dat klinkt wel! En een lekker koel huis om na een warme dag in thuis te komen, lijkt me ook heerlijk. Veel plezier daar.

• 11 Juni 2014 - 08:07

Marcelle:

Wat een leuk stukje vandaag om te lezen. Logies in een kasteel, hoe heb je dat nou gevonden?
    Geniet daar van de rust en .. romantiek.