Zaterdag 21 juni - Reisverslag uit Sesta Godano, Italië van Ria - WaarBenJij.nu Zaterdag 21 juni - Reisverslag uit Sesta Godano, Italië van Ria - WaarBenJij.nu

Zaterdag 21 juni

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

22 Juni 2014 | Italië, Sesta Godano

Zaterdag 21 juni

We beginnen vandaag huishoudelijk. In dit appartement blijven we een week, dus er moeten nodig boodschappen gedaan worden. We ruimen alles op en gaan dan op stap. We zijn nu in Ligurië, een smalle kuststrook aan de Middellandse Zee. Zagen we gisteren met het rijden alleen maar restaurants en parkeerplaatsen die ons het zicht op de zee onthielden, vandaag gaan we op stap om het door ons uitgekozen stuk te zien.

We rijden eerst naar Levanto en parkeren daar vlak bij het station. Dat is de beste manier volgens de reisgids. Cinque Terre (vijf dorpen), die we graag willen zien, is een kwetsbaar natuurgebied van 20 kilometer lang. De vijf plaatsjes zijn onderling verbonden door een spoorlijn die zich door de bergen boort en een wandelpad, dat zich langs de kustlijn slingert. Verder is het natuurlijk prima per boot te bereiken. Na wat zoeken vinden we de juiste trein en het juiste station om uit te stappen bij het tweede dorp, Vernazza. We zijn niet de enigen die hier uitstappen. We laten ons door de stroom toeristen meevoeren naar de binnenhaven. Het is een schilderachtig dorp, met zijn huizen in warme mediterrane kleuren. De drukte bemerken we nauwelijks, die hoort er nou eenmaal bij. Het piepkleine dorp is autovrij en door het geweldige uitzicht, vallen al die mensen, die hetzelfde willen als wij, niet meer op. Grote rotsblokken liggen langs de kust, een lust voor de camera's. Hoog op een vooruitstekende rots, ligt een burcht.

Na gekeken te hebben en een kop koffie gedronken te hebben, gaan we op stap. We willen naar het andere dorp lopen, vanuit onze parkeerplaats gezien het eerste, Monterosso. In het begin wordt al aangegeven dat het een wandeling is van 90 minuten. Ik reken altijd maar het dubbele, want klimmen valt me zwaar en we willen natuurlijk ook wel hier en daar stil blijven staan om te genieten van al die mooie vergezichten. Het is flink klimmen en de zon schijnt ongenadig op ons hoofd. Na een paar honderd meter staan een accordeonist en een saxofonist hun best te doen wat geld te verdienen. Natuurlijk gooien we wat in hun bakje, het geeft ons niet alleen ons humeur, maar ook de film wat extra's tenslotte. We zijn niet de enigen die de wandeling aandurven, er zijn heel wat mensen op de been en we groeten in alle talen die we horen. Ik ben wel blij als na al het klimmen de weg uiteindelijk ook weer daalt. Een slimme citroenboer staat vers gemaakte limonade te maken en te verkopen. Citroenen persen, bronwater erbij en suiker naar behoefte. Die € 2,50 per glas is ons wat te gortig, het eind is voor ons al in zicht, maar hij doet goede zaken.

Na de afdaling komen we in Monterosso, het meest noordelijke van de dorpen. Dit is het grootste van de vijf en heeft als enige zelfs een zandstrandje. Ik vind het vergeleken met Vernazza veel minder mooi. Beide plaatsen zijn in 2011 flink getroffen door overstromingen, maar daar is nu niets meer van te merken. Ook hier kijken we natuurlijk rond en gaan dan op zoek naar het station waar de trein ons weer naar de parkeerplaats terugbrengt. We hebben een kaartje voor twee dagen, dus zijn we bijna verplicht morgen nog wat dorpen te bekijken en natuurlijk weer flink te klimmen. Op dat kaartje staat ook een wachtwoord zodat we gedurende twee dagen Wifi hebben bij Levanto. Wie weet kan ik dan ook even inloggen en mijn dagboek plaatsen.

Thuisgekomen kook ik en dan gaan we nog even naar het dorp beneden (Burgato). Daar is de komende dagen iets te doen, maar het is ons niet helemaal duidelijk wat precies. Om negen uur vanavond zou er iets met 'opera' zijn en morgen het leggen van een bloemtapijt. Peter vraagt iemand om uitleg, maar die man sprak werkelijk geen enkel woord Engels, alleen wat Frans. Ze kwamen er niet uit en ondanks dat de Italiaan het druk leek te hebben met van alles en nog wat, rustte hij niet voordat hij bij een bar de juiste persoon gevonden had om ons te helpen. Opera, betekent ook zo iets als het maken van een verhaal. Nou, dát zou vanavond gebeuren. Met sjablonen worden tekeningen op straat aangebracht en morgen worden ze gevuld met bloemen of bloemblaadjes. Het is echt een gezellig dorpje hoor. Iedereen lijkt betrokken bij zo'n gebeurtenis. Eens zien of we morgen nog ergens tijd hebben om naar het resultaat te kijken.

• 22 Juni 2014 - 22:03

Miranda:

Leuk! Zou het net zoiets zijn als wij in Brussel hebben gezien? Gelukkig staat 21 juni er ook al op ;-) Ik lees snel verder....

• 22 Juni 2014 - 22:05

Miranda:

Hè, jammer. Dit is onbedoeld al de tweede dag. Ik moet juist een dag terug... :-( Hopelijk morgen ook wifi, hihi.

• 04 Juli 2014 - 20:30

Leny:

Ik heb genoten van je beschrijving. It brings back sweet memories. Kees en ik hebben gewandeld van dorpje 1 t/m 4. Prachtig.