Maandag 6 juli - Reisverslag uit Dalvík, IJsland van Ria - WaarBenJij.nu Maandag 6 juli - Reisverslag uit Dalvík, IJsland van Ria - WaarBenJij.nu

Maandag 6 juli

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

08 Juli 2015 | IJsland, Dalvík


Het water ruikt hier naar zwavel, dat is niet zo lekker. Ik dacht steeds dat ons vaatdoekje niet schoon was. Het water voelt ook wat vettig aan, waarschijnlijk heb ik geen hairconditionair en bodylotion nodig. Nog zo'n puntje: Vannacht na twaalf uur zagen we een mooie roze gloed aan de horizon boven het fjord, begon de avond dan toch eindelijk te vallen? Ik slaap 's nachts, dus ik weet eigenlijk nog steeds niet of het hier nou donker wordt of niet. Om één uur was ik weer wakker, ik gluur onder het gordijn boven mijn hoofd, het roze is nog mooier geworden, maar het is zeker niet donker. Kwart over twee, de roze gloed is verdwenen, maar het is nog licht, om half drie begint de zon op te komen...

Zo, dat waren even wat losse mededelingen, we zijn al goed geacclimatiseerd, want vanmorgen hebben we uitgeslapen, ik schrok pas om halfacht wakker, in Nederland was het dus al halftien! Vandaag willen we wat minder in de auto zitten. We rijden langs het kleine stadje Dalvik waar we nu een paar dagen verblijven op een nabijgelegen 'park', waar alleen maar wat privéhuisjes op grote afstand van elkaar liggen. We hebben een oprijlaan waar onze zoon jaloers op zou worden, een tuin waar het dubbele van onze kleinkinderen onbekommerd hun gang zouden kunnen gaan, verschillende terrasjes om ons huis, waarvan er altijd wel één uit de wind ligt. Doet niet ter zake, we zijn er bijna nooit, want we rijden naar Dalvik. Eerst maar eens langs de info annex bibliotheek om te vragen of er misschien een internetcafé is. Gelijk geregeld, ik kan daar mijn ei en mijn verhaal kwijt. Ik had het gelukkig op een USB-stick gezet en meegenomen. Misschien kan ik de volgende keer wat foto's bij mijn dagboek plaatsen, houd het in de gaten!

Opgelucht rijden we verder noordwaart langs het prachtige fjord dat nog wat onder wolken toegedekt ligt. Het is maar 6 graden en er staat een stevige wind. Natuurlijk stappen we op mooie punten even uit, maar zelfs mijn fleecejack plús een bodywarmer over mijn trui en shirt, kan niet voorkomen dat het gewoon koud is. Door lange tunnels, die de kustweg onderbreken, rijden we naar Ólafsfjördur, een vissersplaats. Ik trek nog een extra laagje aan en we wandelen langs de haven, waar volop meeuwen zitten te wachten om door ons gefotografeerd te worden.

Daarna gaan we naar Siglufjördur, ook een vissersplaatsje. Als we de auto op een parkeerplaatsje zetten, zien we al gelijk dat het een ontzettend fotogeniek stadje is. Parkeren gaat hier overal gemakkelijk, altijd plaats, nooit betalen. Dit plaatsje met die moeilijke naam was de eerste helft van de 20e eeuw de belangrijkste vissersplaats op IJsland voor de haringvisserij. Nu die hoogtijdagen voorbij zijn, is een aantal van de oude panden museum geworden. Overal is veel te zien. We kopen een seniorenkaartje (ja die jonge man bood het aan, al zei hij er wel 'sorry' achter) en gaan alles bekijken. Binnen en buiten bij de verschillende gebouwen, zijn de herinneringen smaakvol uitgestald en wij vinden het wel prima om niet al te lang buiten te hoeven zijn. Het is ook erg interessant allemaal.

Tussendoor nemen we bij een restaurant bij de haven een smakelijke lunch. De dag-lunchschotel bestaat uit een kop soep, gegratineerde vis met wat aardappeltjes en salade en een kop koffie. Het smaakt ons heerlijk en warmt ons wat op. Ik heb altijd gehoord dat IJsland zo duur is, maar dit soort dingen valt reuze mee, of zouden we de verkeerde koers berekenen? We zijn nu al een aantal dagen in IJsland, maar hebben nog steeds geen kronen opgenomen, hier kun je alles met je pasje betalen. Na de lunch bezoeken we ook nog een 'Folkcentre museum', waar ik ook een cd koop met IJslandse muziek, die kan ik achter mijn film gebruiken. Intussen is het wat warmer geworden en heeft de zon zich laten zien. Wat hebben we toch een geluk, alweer een droge dag.

Terug naar ons huisje rijden we nog een b-weg in, daar is vrijwel geen bebouwing, maar wel veel schapen, die er vrij rondlopen en waarschijnlijk van niemand zijn, een zwanenpaar dat hun nest goed bewaakt en verschillende, voor ons vreemde vogels die zich met wat moeite laten fotograferen. Wij vermaken ons dus best. In Dalvik doen we wat boodschappen, zodat we daar de komende dagen geen omkijken naar hebben. We zijn vroeg thuis, het is nét zes uur. Het is lekker om nog wat in de zon op ons terras te zitten. Ik kook nog een smakelijke (hoop ik) soep van alle restjes die op moeten en Peter verwijdert het ergste vuil van de auto. Goh, nog nooit zijn we op een vakantie zó vuil geworden. Morgen willen we weer een langere tocht maken, dus zal ik de wekker maar zetten. We moeten zoveel mogelijk van IJsland gezien hebben, dus dat is hard werken.

  • 08 Juli 2015 - 19:38

    Miranda:

    Nou nou, werken valt wel mee denk ik. Maar ik weet uit ervaring dat het zeker geen luier vakanties zijn bij jullie, hihi. En gelijk hebben jullie, je bent hier maar één keer in je leven!

  • 30 Juli 2015 - 11:41

    Leny:

    Het is toch prima als je het, vanwege je leeftijd (en levenservaring), verdient om een gereduceerd kaartje te mogen betalen....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ria

Welkom bij mijn reisdagboek Het is de bedoeling om tijdens het reizen hier dagelijks wat te schrijven, zodat je ons een beetje kunt volgen. Natuurlijk ga ik ook proberen wat foto's te plaatsen tijdens onze reis.

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 117206

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 10 Juli 2016

Frankrijk te ku(n)st en te keur

04 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Wij Willen Winter

02 Juli 2015 - 17 Juli 2015

Naar het land van vuur en ijs.

12 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Winterreisje

17 September 2014 - 21 September 2014

Boemelen in Boedapest

07 Juni 2014 - 04 Juni 2014

Toerist in Toscane

25 April 2014 - 29 April 2014

Met het Kamerkoor op stap

18 April 2014 - 21 April 2014

Zilte kunst

16 Oktober 2013 - 19 Oktober 2013

Herfstig Leuven

16 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Waarom niet Frankrijk!

29 December 2012 - 05 Januari 2013

Zwarte Woud een sneeuwvakantie

06 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Zingen in Parijs

09 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Van oost naar west

30 December 2011 - 06 Januari 2012

Vogezen

13 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

met de wind in de rug

09 Juni 2011 - 01 Juli 2011

Terug naar de Azuleo

29 April 2011 - 03 Mei 2011

Concertreis

11 Augustus 2010 - 20 Augustus 2010

Fietsen in Nederland

24 Juni 2010 - 28 Juni 2010

Snoepen van Florence

25 Maart 2010 - 09 April 2010

Suriname

Landen bezocht: