Zaterdag 18 juni - Reisverslag uit Saint-Malo, Frankrijk van Ria - WaarBenJij.nu Zaterdag 18 juni - Reisverslag uit Saint-Malo, Frankrijk van Ria - WaarBenJij.nu

Zaterdag 18 juni

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

18 Juni 2016 | Frankrijk, Saint-Malo

De grauwe, granieten stenen waarvan de meeste van de gebouwen in Saint-Malo zijn gebouwd, zijn veelal begroeid met een okergeel korstmos, als de zon er op schijnt, lijkt de stad met goud versierd.

We zijn weer terug in Saint-Malo en nu met mooi weer. Ik moet het misschien even uitleggen: Met het boeken van onze appartementen en hotels, stuitte ik ineens op een negendaagse reis langs de kust van Bretagne. Waarom zelf moeite doen, als er al een kant en klare reis wordt aangeboden? Voor de prijs hoefden we het niet zelf te doen, dan waren we duurder uit. Nu zijn we dus met de tweede dag van onze negendaagse reis bezig. Op de eerste dag hadden we van Nederland naar Saint-Malo moeten rijden, wij waren er al en konden dat tripje naar Jersey maken.

De ommuurde stad hebben we afgelopen maandag bekeken. Na onze rust in een heerlijk kingsize bed en een ontbijt in een prachtige zaal, kunnen we op stap.

Op zestien kilometer afstand ligt Dinard. Het ligt aan dezelfde baai, maar dan aan de andere kant. In tegenstelling tot St.-Malo is dit havenplaatsje veel fleuriger. Een mooie boulevard, begroeid met kleurige bloemen, grote villa's, brede standen met geel zand. Claude Debussy componeerde hier zijn symfonie 'La Mer'.

Honderden boten in alle maten, die bij eb op het drooggevallen deel van de baai komen te liggen. Het is heerlijk weer, nog geen twintig graden en een fris windje vanuit zee. We wandelen langs de boulevard, ik schilder en Peter leest met een grote kop koffie voor ons neus. Die is hier beter dan op Jersey, Fransen kunnen dat beter dan Engelsen.

Als we terug wandelen, kopen we bij een bakker en baguette voor de lunch. We hebben nu de auto weer, met daarin een picknicktas. Heerlijk, we hebben nog pindakaas en jam. Zo gauw we een plaatsje hebben gevonden, smullen we dus eerst van de broodjes.

Vervolgens rijden we naar Rothéneuf, daar heeft de halfzijdig verlamde Abbé Fadolphe-Julien Fouéré (1839-1910) ongeveer driehonderd heiligen, demonen, dieren en mythische figuren in de rotsen gebeiteld. Afgebeeld zijn onder meer grimmige koppen, een weerwar van lichamen die uit de zee lijken aangespoeld, monsters met geopende muilen en volkse tafereeltjes, zoals dat van een man die zijn vrouw aan het haar trekt en tegen haar achterste schopt. Fouéré maakte gebruik van de rotsen die er lagen. Wij klimmen en klauteren ook over de rotsen om alles goed te kunnen zien.

We hebben nog wel tijd en zin, dus gaan we nog een stukje verder, want weer een paar kilometer verder ligt Cancale, eigenlijk is dat het echte roversnest. Het is er erg druk, vooral langs de boulevard. Er staan kraampjes waar je verse oesters kunt slurpen. Niet aan mij besteed, maar we hebben er toevallig Ilja Gort laatst in zijn programma over horen vertellen.

Nu is de dag ver op, we gaan terug naar ons hotel om mijn laptop op te halen, dan kan ik buiten op een bankje alvast een deel van mijn dagboek schrijven. Vanavond eten we in het hotel, dat hoort bij het arrangement. Leuk, ik heb mijn lange zwarte rok bij me (weten jullie nog, winkelvriendinnen? Ik heb hem al verschillende keren aangehad hoor). Zit ik nog wel met een probleempje... nog steeds geen klein zwart tasje en om nou met mijn sportieve rugzak aan tafel te gaan... Normaal heb ik alleen maar sportieve dingen bij me.

Gelukkig hebben ze hier ook winkels, niet lang nadenken, mooi leren tasje gekocht. Het eten is heerlijk en daarna maken we nog een wandeling over de muur, om wat avondfoto's te maken. Ja hoor, iedere dag de nodige kilometers.

  • 19 Juni 2016 - 10:01

    Leny:

    Heb je het hier meer naar je zin? Het lijkt me weer een prachtige dag te zijn geweest.
    Dat beeld is prachtig en krachtig.
    Ik heb daar in de buurt voor het eerst oesters geprobeerd. De ober deed me aan de hand hoe je er het meest van kunt genieten. Nee, ook aan mij is het niet besteed...
    Nu dus weer verder met een zonnige vakantie. Veel plezier.

  • 19 Juni 2016 - 13:28

    Marian:

    Gelukkig, een tas bij je rok. Hoera het is gelukt!. Fijn dat het weer nu wat beter is een zonnetje doet veel.
    Plezier nog!

  • 19 Juni 2016 - 22:31

    Beppie:

    Poeh zeg, jullie wandelen heel wat af! Gelukkig kan ik vanuit mijn luie stoel meegenieten.
    Lijkt me geweldig mooi, die figuren in de rotsen. Ik zie ook nu pas de foto... ik ga even terug in je verhalen, want die heb ik vast over het hoofd gezien bij de vorige dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ria

Welkom bij mijn reisdagboek Het is de bedoeling om tijdens het reizen hier dagelijks wat te schrijven, zodat je ons een beetje kunt volgen. Natuurlijk ga ik ook proberen wat foto's te plaatsen tijdens onze reis.

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 117405

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 10 Juli 2016

Frankrijk te ku(n)st en te keur

04 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Wij Willen Winter

02 Juli 2015 - 17 Juli 2015

Naar het land van vuur en ijs.

12 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Winterreisje

17 September 2014 - 21 September 2014

Boemelen in Boedapest

07 Juni 2014 - 04 Juni 2014

Toerist in Toscane

25 April 2014 - 29 April 2014

Met het Kamerkoor op stap

18 April 2014 - 21 April 2014

Zilte kunst

16 Oktober 2013 - 19 Oktober 2013

Herfstig Leuven

16 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Waarom niet Frankrijk!

29 December 2012 - 05 Januari 2013

Zwarte Woud een sneeuwvakantie

06 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Zingen in Parijs

09 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Van oost naar west

30 December 2011 - 06 Januari 2012

Vogezen

13 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

met de wind in de rug

09 Juni 2011 - 01 Juli 2011

Terug naar de Azuleo

29 April 2011 - 03 Mei 2011

Concertreis

11 Augustus 2010 - 20 Augustus 2010

Fietsen in Nederland

24 Juni 2010 - 28 Juni 2010

Snoepen van Florence

25 Maart 2010 - 09 April 2010

Suriname

Landen bezocht: