ZONDAG 22 JUNI - Reisverslag uit Sesta Godano, Italië van Ria - WaarBenJij.nu ZONDAG 22 JUNI - Reisverslag uit Sesta Godano, Italië van Ria - WaarBenJij.nu

ZONDAG 22 JUNI

Blijf op de hoogte en volg Ria

23 Juni 2014 | Italië, Sesta Godano

Zondag 22 juni

We moeten gebruik maken van onze treinkaartjes, dus vandaag gaan we op tijd naar Levanto om opnieuw de trein te nemen. We weten nu hoe het werkt. Auto op de parkeerplaats, juiste trein pakken en hup, naar één van de vijf dorpen. We hebben besloten vandaag bij de vijfde te beginnen. Daarvandaan is het maar een korte wandeling naar de vierde. De derde is wat moeilijker te bereiken. De trein stopt er wel, maar om bij het dorp te komen moet je bijna 400 traptreden klimmen. We bedenken dus dat we, als we bij dorp vijf en vier zijn uitgekeken, we ook maar naar dorp drie moeten wandelen. Klimmen moeten we toch. We kunnen dan vanuit dorp drie de trap naar beneden nemen naar de trein.

We rijden dus naar Riomaggiore. Om van het station naar het dorpje te komen, moeten we een lange tunnel doorlopen. Dat is niet zo erg, want de tunnel is aan één kant prachtig versierd met mozaïek. Ik zie alle toeristen er aan voorbij lopen, blijkbaar zonder het te zien, maar ik kan het niet laten om op mijn gemak te kijken. Het is een prachtig kunstwerk. Als we in het dorpje zijn, zien we net als gisteren weer diezelfde gekleurde huizen. Het is nog vroeg, dus niet zo verschrikkelijk druk. Ook de zon is nog niet wakker. Wij willen aan de wandel, maar helaas, het wandelpad is afgesloten. Dat heeft te maken met de kwaliteit van het pad door de overstromingen en er zijn afgelopen jaren ook wat toeristen om het leven gekomen door een vallend rotsblok. We besluiten om maar gelijk de volgende trein naar het volgende plaatsje te nemen.

Manarola heeft een mooie ligging aan het water. Er is maar een kleine helling waar de boten te water gelaten kunnen worden. In de smalle straten van het dorpje liggen de boten op straat, zoals elders de auto's voor de deur geparkeerd staan. Inmiddels is het weer druk, maar we lopen wat hoger en genieten van een afstandje van de kleurige drukte. Als we naar het wandelpad willen gaan om naar het volgende dorpje te klimmen, blijkt ook dit afgesloten te zijn. Eigenlijk zitten we hier erg lekker en Peter pakt zijn boek en ik mijn schildersspullen. We hebben een broodje van thuis meegenomen en we zitten heerlijk in dit leuke dorpje te genieten van het prachtige uitzicht.

Na deze pauze gaan we met de trein naar Corniglia. Nu zullen we toch die 380 treden moeten klimmen, hoewel we iemand hoorden zeggen dat er een bus gaat. Het is nu warm en we zijn een beetje lui van deze zondagsrust. Eigenlijk wilden we actief wandelen, maar nu het niet lukt, is het luieren ook erg lekker. Inderdaad, er gaat een busje en wij stappen gelijk in, tenslotte hebben we vakantie. Dit dorpje is natuurlijk ook weer leuk, maar omdat het hoog boven de zee ligt, missen we de mooie vergezichten. We troosten ons met een glaasje wijn op een terras. Ik schilder nog wat verder. In de straten van het dorp zien we inwoners overal langs de kant bloemen en bloemblaadjes neerleggen. Ik moet gelijk aan het feest in 'ons' dorp denken. Is het soms een nationaal gebruik? We vragen het aan het dienstertje en inderdaad, het blijkt een kerkelijk gebruik te zijn op deze speciale zondag. Nee, ik heb geen internet, dus ik kan het niet opzoeken, maar de straten zien er romantisch uit.

We nemen de trein naar Levanto en ik haal mijn laptop uit de auto. Met onze treinkaartjes hebben we een paar dagen vrij toegang tot internet. Er staat een wachtwoord op het treinkaartje. Ik moet wel in de wachtruimte gaan zitten, maar nu kan ik even mijn mail lezen en twee dagboekdelen plaatsen. Daarna rijden we naar huis. Voordat we onze berg opklimmen, nemen we eerst een kijkje in Brugnato. We weten nog niet goed hoe het eigenlijk zit. Volgens de papieren 'wonen' we nu in Sesta Godano, maar dat hebben we nog niet gezien, want wij zitten in een bergdorpje dat Cornice lijkt te heten. We moeten toch eens kijken waar Sesta Godano nou eigenlijk ligt. Als we van onze berg afkomen, zitten we op een paar honderd meter bij Brugnato vandaan, dat hebben we al gelijk in ons hart gesloten. Daar moet dus ook iets met die bloemen te doen zijn. Op mijn aankondigingsformuliertje, dat ik uit het dorp heb meegenomen, wordt het 'Infiorata del Corpus Domini genoemd. Peter heeft inmiddels in zijn woordenboekje opgezocht dat 'opera' ook 'werk' kan betekenen, van het werkwoord 'operare', bewerken.

Als we in Brugnato komen, zijn de parkeerplaatsen vol. Gelukkig treffen wij het dat er net iemand wegrijdt. Het is niet uit te leggen wat we in het dorp zien. Vrijwel alle straten in het historische centrum zijn met bloemmozaïeken bedekt. Veelal bloemblaadjes, of gekleurde decoratiekorrels, maar ook wel bloemen en bloemknoppen, gras en zwarte aarde. Hier moet ongelooflijk veel uur werk inzitten. De sfeer is gezellig en het is niet te druk. We lopen langs alle bloemtapijten en verbazen ons over de kleurrijke en bewerkelijke patronen. Alweer iets om op internet op te zoeken. In de kerk speelt een saxofoonensemble, op straat zijn hapjes en drankjes te koop en de bezoekers lopen in hun zondagse kleren door het dorp te flaneren. Het is 7 uur, we hebben trek en we rijden onze berg op, waar ik een lekkere stoofschotel klaarmaak. Iedere dag is anders en allemaal even leuk.

We moeten nog iets leuks verzinnen voor onze terugreis, maar zonder internet is het lastig. Gaan we over Duitsland? Frankrijk? We willen nog iets boeken om kalm aan terug te komen, suggesties?

  • 23 Juni 2014 - 17:01

    Marcelle:

    Fijn uitgebreid verslag Ria. Ik sta voor de taak om zelf een route en campings vanuit de Drome (Fr.) naar huis in elkaar te zetten. Dat valt niet mee, heel gepuzzel.
    Knap dat jullie zo'n reis van tevoren hebben uitgezet en onderkomen geboekt. Dus wat betreft tips voor de terugreis: in Duitsland vond ik het Sauerland prachtig, is dat misschien iets? Via Frankrijk is leuk om langs de kust de rijden en Monaco te bezoeken.

  • 04 Juli 2014 - 21:57

    Leny:

    Ik ben heel benieuwd naar jullie foto's van deze dorpjes. Ik vond het heerlijk om er te fotograferen. Alles even mooi.
    En leuke schilderingen gemaakt?
    Zullen we de CCC maar bij jullie houden? Dan kan ik alles komen bewonderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ria

Welkom bij mijn reisdagboek Het is de bedoeling om tijdens het reizen hier dagelijks wat te schrijven, zodat je ons een beetje kunt volgen. Natuurlijk ga ik ook proberen wat foto's te plaatsen tijdens onze reis.

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 118050

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 10 Juli 2016

Frankrijk te ku(n)st en te keur

04 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Wij Willen Winter

02 Juli 2015 - 17 Juli 2015

Naar het land van vuur en ijs.

12 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Winterreisje

17 September 2014 - 21 September 2014

Boemelen in Boedapest

07 Juni 2014 - 04 Juni 2014

Toerist in Toscane

25 April 2014 - 29 April 2014

Met het Kamerkoor op stap

18 April 2014 - 21 April 2014

Zilte kunst

16 Oktober 2013 - 19 Oktober 2013

Herfstig Leuven

16 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Waarom niet Frankrijk!

29 December 2012 - 05 Januari 2013

Zwarte Woud een sneeuwvakantie

06 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Zingen in Parijs

09 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Van oost naar west

30 December 2011 - 06 Januari 2012

Vogezen

13 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

met de wind in de rug

09 Juni 2011 - 01 Juli 2011

Terug naar de Azuleo

29 April 2011 - 03 Mei 2011

Concertreis

11 Augustus 2010 - 20 Augustus 2010

Fietsen in Nederland

24 Juni 2010 - 28 Juni 2010

Snoepen van Florence

25 Maart 2010 - 09 April 2010

Suriname

Landen bezocht: