07 Zaterdag - Reisverslag uit Penela, Portugal van Ria - WaarBenJij.nu 07 Zaterdag - Reisverslag uit Penela, Portugal van Ria - WaarBenJij.nu

07 Zaterdag

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Juni 2011 | Portugal, Penela

Vandaag is het weer wisseldag voor ons. We pakken onze spullen in, eten nog een laatste keer ons ontbijt met uitzicht op de mooie ría en vertrekken naar het zuiden, naar Portugal. Langs de mooie kustweg is het op de rustige zaterdagmorgen plezierig rijden en we gaan al snel de grens over. De grote doorgaande weg die van noord naar zuid langs de westkust van Portugal leidt, rijdt gemakkelijk weg. Bij Aveiro gaan we op een wat kleinere weg verder naar Coimbra en vandaar de laatste kilometers naar Penela, waar we een week mogen blijven.

Ditmaal hebben we een huisje van Nederlandse mensen, die hier zelf zes maanden van het jaar verblijven. Omdat we vandaag niet veel uitstapjes hebben gemaakt, zal ik het huis proberen te beschrijven. Casa Valoiro: een redelijk groot huis met veel kamers waar ik steeds verdwaal. Er is een kleine serre waar het, waarschijnlijk in de winter, of ’s morgens vroeg, heerlijk is om van de zon te genieten. Daarnaast is buiten een met plavuizen betegeld terrasje met een tuinstel. Wanneer je door de serre verder loopt is daar een kamer met een houten eettafel en een heerlijk zitje met twee comfortabele rotan schommelstoelen. Ze staan naast een grote boekenkast die helemaal gevuld is met voornamelijk Nederlandstalige boeken, maar ook zie ik planken vol cd’s en dvd’s. Dat is heerlijk voor de eventuele frisse avonden.

De kamer heeft een gangetje dat aan de linkerkant een deur heeft naar een badkamer met bad, toilet, bidet, wastafel. Het huis, en dus ook de badkamer, is niet heel nieuw zoals ons vorige huis. Naast de badkamer is nog een deur en daar is een tweepersoonsslaapkamer. Tegenover de kamer is een bijkeuken waarin een wasmachine, een vaatwasser en een koelkast met een diepvriesdeel. Op de planken die langs de muur getimmerd zijn, staan volop dingen zoals wasmiddelen, flessen water en dat soort dingen, die je nu eenmaal in een bijkeuken opbergt. Aan het einde van het gangetje kom je dan uiteindelijk in de keuken. Alles is zeer compleet ingericht en ik ben al bij voorbaat blij dat ik na afloop niet zelf hoef schoon te maken (terwijl ik dit schrijf, zie ik een muisje over de keukenvloer lopen…).

Koken zal ik ook niet veel. In Spanje hebben we de laatste dagen steeds onderweg geluncht. Onder de twintig euro hadden we daar een smakelijke maaltijd voor, inclusief de wijn of een ander drankje. Portugal is ook niet duur. De lunch wordt hier als hoofdmaaltijd gezien. We hebben vanmiddag in dit dorp een heerlijke warme maaltijd genomen voor samen 17 euro. Wat zal ik dan zelf koken? ’s Avonds is dan wat fruit of yoghurt meestal genoeg.

Aan de andere kant van de keuken zit ook een deur. Die komt uit in een woonkamer. Hier liggen glanzend witte tegels op de vloer in tegenstelling tot de terracotta tegels in het andere deel. Dit deel van het huis oogt veel nieuwer dan het andere. Het is een L-vormige kamer met een bank en twee fauteuils bij de televisie. In de andere poot van de L staan nog twee gemakkelijke stoelen bij een soort allesbrander. Ik zag in de carport ook al hout liggen. Aan deze kant is ook een deur naar buiten, waar weer een betegeld terrasje is met wat stoelen en tafeltjes. Nu is dat een heerlijk schaduwplekje.

Vanuit de woonkamer is een deur naar een halletje waar nog een doucheruimte is. Ook weer een toilet. Dit ziet er allemaal nieuwer uit, net zoals de royale slaapkamer die daar weer aan grenst. Een heerlijk groot tweepersoonsbed kijkt me uitnodigend aan. Deze slaapkamer gaan we gebruiken. Overal in huis staan verse bloemen uit eigen tuin. Heerlijk ruikende seringen.

Vanaf het terrasje aan de achterkant kan ik naar beneden. Over een met houtsnippers bestrooid pad loop ik naar het zeker tien meter lager gelegen deel van de tuin. Als ik een muntlucht ruik, weet ik dat de plantjes die toch tussen de houtsnippers door groeien, munt moet zijn. Langs de kant zie ik kamperfoelie en rozen bloeien. Beneden gekomen is je zomaar aan voorbij zou rijden, geven hun schoonheid pas prijs als je de moeite neemt om even te parkeren en naar boven te lopen. Witte huizen, steile straten, met kleine keitjes geplaveid, en het lijkt wel of al die dorpjes een kerkje of kasteeltje daar boven hebben staan. Mensen zie je er weinig.

Ik zal niet dagelijks mijn stukjes kunnen insturen, want voor internet moet ik naar de bibliotheek. Ik schrijf natuurlijk wel, maar misschien kan ik pas maandag weer wat plaatsen. Nu ga ik eerst de planten buiten water geven. Ja je moet er natuurlijk wel wat voor doen.

  • 19 Juni 2011 - 15:15

    Edith:

    Ik ben benieuwd naar de foto's van het huis. Het lijkt me heel bijzonder om daar een weekje te verblijven. De weersverwachting voor Penela is goed voor de komende dagen. Zonnig en plm. 23 graden.

  • 19 Juni 2011 - 15:22

    José:

    Toch nog snel een internetaansluiting gevonden! Gezellig.
    Het is gewoon kaal als er 's avonds niets te lezen én te griezelen valt. Eerst koeien, nu weer muizen............
    Veel plezier weer in de nieuwe omgeving.

  • 19 Juni 2011 - 20:42

    Tiny:

    Prachtig huis, lijkt me!
    Ik ben wat later met lezen, want we gingen onverwacht weg.
    Jammer dat er vanavond niets meer komt, maar wat in het vat zit...
    Stuur alsjeblieft wat zon deze kant op?
    Groetjes
    Tiny

  • 19 Juni 2011 - 21:20

    Miranda:

    Griezelen om een muisje?? Nee hoor, die liep hier vorige week ook rond;-)
    Het klinkt erg leuk in dit huis. Ik hoop toch snel weer wat te kunnen lezen, hihi. Het hoort er 's avonds zo bij...
    Maar geen bericht is goed bericht, dus geniet lekker verder! Hopelijk klopt het weerbericht van Edith (hier is het herfst)

  • 20 Juni 2011 - 07:37

    Leny:

    Ik zie je daar lopen, Ria, door huis en tuin. Jullie zullen het hier met gemak een weekje vol houden. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Penela

Terug naar de Azuleo

Lekker genieten in twee mooie landen.

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2011

Vrijdag

30 Juni 2011

19 Donderdag

30 Juni 2011

18 Woensdag

30 Juni 2011

17 Dinsdag

28 Juni 2011

16 Maandag
Ria

Welkom bij mijn reisdagboek Het is de bedoeling om tijdens het reizen hier dagelijks wat te schrijven, zodat je ons een beetje kunt volgen. Natuurlijk ga ik ook proberen wat foto's te plaatsen tijdens onze reis.

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 117987

Voorgaande reizen:

10 Juni 2016 - 10 Juli 2016

Frankrijk te ku(n)st en te keur

04 Februari 2016 - 15 Februari 2016

Wij Willen Winter

02 Juli 2015 - 17 Juli 2015

Naar het land van vuur en ijs.

12 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Winterreisje

17 September 2014 - 21 September 2014

Boemelen in Boedapest

07 Juni 2014 - 04 Juni 2014

Toerist in Toscane

25 April 2014 - 29 April 2014

Met het Kamerkoor op stap

18 April 2014 - 21 April 2014

Zilte kunst

16 Oktober 2013 - 19 Oktober 2013

Herfstig Leuven

16 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Waarom niet Frankrijk!

29 December 2012 - 05 Januari 2013

Zwarte Woud een sneeuwvakantie

06 Juli 2012 - 09 Juli 2012

Zingen in Parijs

09 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Van oost naar west

30 December 2011 - 06 Januari 2012

Vogezen

13 Augustus 2011 - 20 Augustus 2011

met de wind in de rug

09 Juni 2011 - 01 Juli 2011

Terug naar de Azuleo

29 April 2011 - 03 Mei 2011

Concertreis

11 Augustus 2010 - 20 Augustus 2010

Fietsen in Nederland

24 Juni 2010 - 28 Juni 2010

Snoepen van Florence

25 Maart 2010 - 09 April 2010

Suriname

Landen bezocht: