Zondag 8 juni - Reisverslag uit Innsbruck (Innenstadt), Oostenrijk van Ria - WaarBenJij.nu Zondag 8 juni - Reisverslag uit Innsbruck (Innenstadt), Oostenrijk van Ria - WaarBenJij.nu

Zondag 8 juni

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

08 Juni 2014 | Oostenrijk, Innsbruck (Innenstadt)

Zondag 8 juni

Om acht uur zijn we klaar om te vertrekken. Gisteravond op tijd naar bed gegaan, dus ook vroeg wakker geworden. Lekker rustig begin van de dag en nog niet te druk op de weg. Warm is het al wel, weer heel de dag rond de 30 graden. Vandaag een vierhonderdzestig kilometer te gaan. Alleen bij München kwamen we in een file terecht, maar om halfvier waren we toch bij ons hotel in Innsbruck. De laatste honderd kilometer reden we over een prachtige 80 km weg, vol haarspeldbochten. Mooie uitzichten, maar ook veel fietsers en motorrijders op de weg, extra uitkijken dus.

We hebben ditmaal een bijzonder hotel. Waarschijnlijk is het vroeger een internaat of iets dergelijks geweest. Drie bedden een klein wasbakje, maar wel drie grote bureaus met kastjes waar mogelijk onderzoekspullen in bewaard kunnen worden. Boven de bureaus, bureaulampen en schappen om studieboeken op te bergen. De douches en toiletten zijn op de gang. Alles ziet er schools, maar keurig uit. We wisten dit bij het boeken natuurlijk al, maar je staat toch even vreemd te kijken.

We zetten onze bagage op de kamer en langs de Inn wandelen we in een kwartiertje naar het centrum. Het is erg warm, ook nu op het eind van de middag nog. Ooit eerder waren we in Innsbruck, de kinderen waren jonge tieners, maar de reis heeft flink indruk gemaakt. Miranda wist nog van het 'Gouden dak'. Nog steeds vergapen de toeristen zich aan het mooi onderhouden pand met het gouden dak. De uit twee verdiepingen bestaande erker, die is bedekt met 3000 vergulde dakpannen en versierd met kunstige reliëfs en fresco's, werd gebouwd ter gelegenheid van het huwelijk van keizer Maximiliaan met de de Milanese Bianca Maria Sforza en is in 1500 voltooid. In 1300 kreeg de stad stadsrechten en beleefde onder de keizer zijn grootste bloei. Veel gebouwen herinneren nog aan die tijd.

Wij vinden een heerlijk plaatsje op een terras bij het gouden dak en bekijken vanaf die plaats een tijdlang de toeristen. Als het wat koeler lijkt te worden, of in ieder geval de zon wat minder fel is, lopen we de lange Maria-Theresien-Strasse helemaal uit en bewonderen al het moois dat we onderweg tegenkomen. Het Mariabeeld op een 13 meter hoge zuil, de triomfboog aan het eind van de straat. De prachtige huizen met de kleurrijke schilderingen en reliëfs, die allemaal mooi onderhouden zijn. Uiteindelijk eindigen we weer bij een terrasje om te eten. De rest zullen we morgen wel bekijken, we hebben twee nachten geboekt.

• 09 Juni 2014 - 09:06

Marcelle:

Inssbruck is mooi, ik was er ook. Je hebt mooi weer, misschien wel iets te warm die 30 graden.
    (Nog even dit: de link vanuit de mail doet het niet bij mij. Geen idee waar dit aan ligt.)
    Groet, fijne reis verder!