16 juli Donderdag - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ria - WaarBenJij.nu 16 juli Donderdag - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ria - WaarBenJij.nu

16 juli Donderdag

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

16 Juli 2015 | IJsland, Reykjavik

16 juli Donderdag

Het is gedaan met onze reis. We pakken de koffers voor de laatste keer in en maken ons appartement schoon. We hebben nog wat tijd voordat we moeten inchecken en we hebben Reykjavik nog niet gezien. Daar kunnen we nog wel even naartoe op weg naar het vliegveld. IJsland heeft een rijke historie als het gaat om aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, geothermische invloeden en heeft daardoor een heel bijzonder landschap. Het heeft geen rijke historie als het gaat over koningshuizen, kerkelijke zaken en dat soort dingen. Reykjavik is een moderne stad waar tweederde van de IJslandse bevolking woont, dat is dus zo'n 200.000 inwoners. Hier kun je winkelen, uitgaan, naar musea. Er schijnt veel goede muziek uit IJsland te komen en er zijn hier muziekbars, waar bijna dagelijks live muziek te horen is.

We parkeren onze auto bij het gemeentehuis, dat aan een prachtige vijver ligt. In het gemeentehuis is een mooie driedimensionale kaart van IJsland, zodat we onze reis nog kunnen terugbeleven. We drinken koffie bij Café Paris in het centrum, waar ook de plaatselijke bewoners graag komen. We begaan zelfs de 'zonde' om wat lekkers bij de koffie te nemen. Bedenk wel, dat we al twee weken geen druppel alcohol hebben gedronken. Dat is hier erg duur en we vonden het wel eens goed om een poosje niet te drinken. Nou, het kostte geen enkele moeite! (Of toch, we dronken een glas wijn bij het eten 12 dagen geleden).Na de koffie wandelen we door gezellige, maar erg toeristische straatjes naar de kathedraal Hallgrímskírkja, die met zijn markante vormgeving hoog boven de stad uit torent. De architect liet zich inspireren door de kenmerkende bazaltstructuren die we zo vaak bij diverse watervallen hebben kunnen zien. Een imponerend gebouw.

Meer tijd hebben we niet voor Reykjavik, maar we hebben in ieder geval een idee van de stad gekregen. Heb ik al verteld over het uiterlijk van de IJslandse mannen? Die dragen vaak baarden en snorren. Niet van die pluizige Bin Laden baardjes, maar stevige, goedverzorgde 'Viking'-baarden. Deze bevolking is sowieso over het algemeen groot en fors, Vikingen, Noormannen, dat type.

Het is droog en 13 graden, we vinden het warm. In Nederland zal het 31 graden zijn? De lupinen lijken over hun hoogtepunt van bloei te zijn gekomen. Net zoals bij ons, zit hun tijd er weer op. We leveren onze auto in, de zak met het gehuurde linnengoed en zitten op het vliegveld te wachten tot onze vlucht gaat. We zetten onze klokken weer twee uur vooruit. Straks zal ik opstijgen en een laatste blik op dit droomland kunnen werpen. We hebben een schat aan herinneringen meegenomen, meer dan 1500 foto's, een paar uur film. (O, wat stenen in mijn koffer ook nog). We zullen nog veel werk hebben om alles te documenteren, maar wat zal het heerlijk zijn om terug te kijken en alles nog even te kunnen zien.

Dank jullie voor het meereizen en de reactie's, dat is altijd zo leuk op reis. Over een paar uur lig ik weer in mijn eigen bed en is deze droomreis voorbij.

• 04 Augustus 2015 - 09:53

Leny:

Alles uit de beschikbare tijd halen wat erin zit, he.
    Ik heb genoten van je droomreis.
    Je bent inmiddels alweer een poosje thuis.
    Tot zaterdag